For forældre

Er du forældre? Læs med her.

Vores Grundtvig-Koldske kompas
Når din teenager tager på efterskole, flytter han eller hun ind i en ny familie.

På Broby Sportsefterskole tilbyder vi rammerne for en efterskole-familie, der er kærlig, rummelig og ansvarsbevidst. Vi styrer efter et Grundtvig-Koldsk kompas, og den humanistiske tankegang ligger tungt i den rygsæk, vi bærer med os. Vores mål er at uddanne hele mennesker, der begår sig godt i alle typer fællesskaber. Christen Kold og Nikolai Frederik Severin Grundtvig er de to mennesker, der har betydet mest for vores folkestyre og skolesystem. For os betyder det Grundtvig-Koldske kompas, at vi hele tiden skal navigere efter et folkeligt fællesskab. Alle skal være en del af fællesskabet. Vi skelner hverken til jeres families økonomi, uddannelse eller etniske baggrund.

Vores fælles spilleregler
Vores trygge og stabile rammer sørger for, at din teenager hurtigt falder til på efterskolen.

Selvfølgelig vil usikkerheden ulme i maven i starten, og din telefon vil måske kime mere end den plejer. Men der går ikke mange dage, før eleverne har fundet deres plads i fællesskabet. Men bare rolig: Vi tillader hverken alkohol, rygning eller teenagefester natten lang. Som I alle andre familier har vi spilleregler, som alle husets beboere skal overholde. Vi overtager til en vis grad jeres forældrerolle. Vi kalder det for opdragelsespædagogik, og vi tror på, at vejen fra teenager til voksen er brolagt med diskussioner og grænsesøgende adfærd. Derfor kan bølgerne godt gå højt. Vi diskuterer, når vi skal definere vores fælles spilleregler – men vi opnår altid enighed, før lyset bliver slukket og alle går til ro.

Opvask, oprydning og rengøring er vigtige praktisk færdigheder, som alle elever bliver lært op i. Når din teenager kommer hjem på weekend, kan du derfor sætte ham i sving i køkkenet, mens du selv flader ud i sofaen med en avis.

Hvad koster det?